خشونت های سنگین اجتماعی بازتاب آلودگی هوا!!
خشونت های سنگین اجتماعی بازتاب آلودگی هوا!!
ساعت | بازدید : 595 | نویسنده : پیمان بخشی | ( نظرات )

 بعد از جنگ جهانی دوم مصرف بنزین سرب دار در آمریکا افزایش قابل ملاحظه ای یافت. در آن زمان افزودن سرب به بنزین باعث می شد موتور بهتر و نرمتر کار کند. در اوایل دهه ۱۹۷۰ استفاده از بنزین سرب دار در آمریکا ممنوع شد. از طرف دیگر میزان جرائم خشن در آمریکا از دهه ۱۹۶۰ افزایش بسیاری کرد و از دهه ۱۹۹۰ میزان آن کاهش یافت. این تحقیق توانسته ارتباط معنادارای را بین آلودگی محیط و افزایش خشونت در بیست سال بعد نشان دهد.

 

آنچه به این تحقیق اعتبار بخشیده این است که پژوهشگران توانستند آمار و ارقام خود را با توجه عواملی مانند محرومیت اجتماعی، اعتیاد به مواد مخدر و مسائل حقوقی تعدیل و اصلاح کنند. بنابراین پژوهشگران امور اجتماعی برخلاف انتظار، این تحقیق را زیر سوال نبرده اند و آن را متقاعد کننده دانسته اند.

پروفسور آلیستر هی، استاد سم شناسی محیطی در دانشگاه لیدز می گوید: "کاملا متقاعد کننده است. ما مدتهاست که می دانیم سرب یک نوروتوکسین قوی است و می تواند آسیب جدی به شماری از اعضای بدن از جمله به اعصاب مرکزی وارد کند. سرب در کودکان مشکلات رفتاری ایجاد می کند و به همین دلیل هم استفاده از آن در بنزین و رنگ ممنوع شد".

 

کاربردهای اصلی سرب در بنزین، صنایع رنگ سازی، لوله های آب رسانی و چاپ روزنامه بوده است. از چند دهه پیش که تاثیر مخرب سرب بر بهره هوشی کودکان ثابت شد، سعی شده استفاده از آن محدودتر شود.

پژوهشگران ارتباط بین سرب و جرائم خشن را در کشورهای دیگر هم بررسی کردند و به نتایج مشابهی رسیدند. هر وقت میزان سرب در محیط به بالاترین اندازه رسیده، بیست سال بعد جرائم توأم با خشونت به حداکثر رسیده است.

 

هنوز یک کارخانه وابسته به کمپانی Innospec در بریتانیا محصولات سرب دار تولید می کند که نشان دهنده این است که هنوز این بازار مشتری دارد.

با توجه به اینکه فروش تترا اتیل سرب در بریتانیا ممنوع است، در وب سایت رسمی کارخانه آمده است که محصولش به کشورهای دیگر فروخته می شود.

کمپانی Innospec دو سال پیش پذیرفت که زیر نام یک شرکت دیگر به مقامات عراقی و اندونزیایی میلیونها دلار رشوه پرداخته تا به فروش تترا اتیل سرب ادامه دهد و به همین دلیل، مبلغ ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار جریمه شد.

 

دانشنامه آزاد ویکی پدیا در خصوص آلودگی هوا نوشته است: آلودگی هوا تغییر در ویژگی‌های طبیعی جو، براثر مواد شیمیایی، غباری یا عامل‌های زیستشناختی است..... از جمله ذرات معلق در هوا عنصر سرب است که بیشتر از طریق تنفس وارد بدن می شود. این ماده قابلیت حمل اکسیژن در خون را کم می کند، لذا اکسیژن کافی به مغز نمی رسد. این نارسائی در کودکان می تواند منجر به عقب ماندگی ذهنی شود. سرب می تواند بر روی دستگاه خون ساز کلیه و مجاری ادراری اثر بگذارد. اثرات مزمن دیگر آن نیز ممکن است نظیر سردرد، ضعف و سستی، یبوست، خط آبی یا بورتون در سرتا سر لثه ها، بی اشتهایی و کم خونی بروز یابد. از اثرات نامطلوب دیگر آن کاهش میدان دید است.

 

آلودگی هوا در ایران

مشکل آلودگی هوا یکی از مسایل پرچالش روزهای اخیر پایتخت است. مسولانی که به دنبال مقصر می گردند و مردمی که مجبورند نفس بکشند! در این میان سخن یکی از معاونان رئیس جمهور جالب توجه است.

به گزارش خبرآنلاین، معاون رئیس جمهور در محیط زیست اعلام کرده: تنها یک سوم بنزین مصرفی کشور استاندارد است. این سایت می افزاید: در حالی که آلودگی هوا همچنان مشکل ساز است معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خبر از استاندارد بودن یک سوم بنزین مصرفی کشور می دهد! وی معتقد است، تکمیل فرآیند اصلاحات در کشور تا پایان سال 92 صورت می گیرد.

 

حال باید به این توجه داشت که با این روند جلوگیری از آلودگی در کشورمان! باید منتظر تبعات سنگین اجتماعی آن و افزایش بزه های اجتماعی در آینده نزدیک باشیم! چراکه پیش از این یک فوق تخصص ریه گفته بود، آلودگی هوا باعث عصبانیت و پرخاشگری شهروندان تهرانی شده است!


موضوعات مرتبط: علمی , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

آیا قالب شاه اطلاعات گرافیکی است ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 58
بازدید دیروز : 306
بازدید هفته : 621
بازدید ماه : 580
بازدید کل : 128797
تعداد مطالب : 352
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

تاریخ امروز :

تست آنلاین کد ها

از شاه اطلاعات در گوگل پلاس حمایت کنید



تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شاه اطلاعات و آدرس kinginfo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 352
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 58
:: باردید دیروز : 306
:: بازدید هفته : 621
:: بازدید ماه : 580
:: بازدید سال : 4996
:: بازدید کلی : 128797